Bijzonderheden per Land

Veel zeilers hebben een hekel aan bureaucratie. Toch ontkomen ze er niet aan. Al helemaal niet tijdens een wereldreis. Deze pagina's beschrijft de bureaucratie die ik per bezocht land ben tegengekomen. Denk hierbij aan verplichte documenten, een beschrijving van doorlopen procedures, lastige ambtenaren, de gegevens van instanties, enz. Kortom, zaken op een gebied die een zeiler graag van te voren wil weten.


Nederland.

Het land verlaten voor een wereldreis.
Nederland verlaten is minder lastig dan veel mensen denken. Grootste issue is de Sociale Verzekeringsbank die bepaalt of men na vertrek nog beschouwd wordt als ingezetene van Nederland. De regel die de SVB hanteert is dat mensen die 3 jaar of minder uit Nederland vertrekken nog als ingezetene gezien worden en dus, zeker het eerste jaar, nog sociale premies dienen te betalen. Om te bepalen of men na vertrek als ingezetene gezien wordt, kan een email worden gestuurd naar vv.verzekeringen@svb.nl en vab.verzekeringen@svb.nl met daarin de uitleg van de situatie. Het heeft geen zin om de telefonische helpdesk van de SVB te bellen. De kennis om vragen van wereldreizigers te beantwoorden is er niet aanwezig.

Minimaal 6 weken (8 weken is beter i.v.m. de antwoordtermijn) voor uitschrijving uit de Gemeentelijke Basisadministratie dient men op de site van de SVB (inloggen met DigiD) het formulier voor de offerteaanvraag onder "Aanvragen" voor vrijwillige verzekering van de AOW en ANW in te vullen. Als het antwoord bevat dat men niet langer verplicht verzekerd is, kan men de ontvangen offerte voor de vrijwillige verzekering negeren of accepteren. Negeren is goedkoper. Elk jaar dat men niet in Nederland is, wordt men 2% op de AOW gekort. De AOW voor een alleenstaande bedraagt maximaal 1.076 Euro. Elke 2%  korting bedraagt dan 21,50 Euro per maand. De premie bij vrijwillige verzekering kan echter 250 Euro per maand bedragen. Met andere woorden: door het geld van de premie opzij te leggen kan men de korting van de AOW meer dan 10 jaar opvangen. Het kan zijn dat je een antwoordbrief krijgt waarin staat dat men je verzoek nog niet in behandeling kan nemen omdat je je nog niet uit de GBA hebt uit laten schrijven, maar de kontaktgegevens van de behandelende ambtenaar staan in die brief. Je kunt hem/haar vervolgens uitleggen dat je graag een beoordeling vooraf wilt.

Ook het formulier voor de toetsing van de Wlz, oftewel de verplichte zorgverzekering, kan op de site van de SVB worden ingevuld. Dit kan echter ook via de zorgverzekeraar. Een belletje om het toetsingsformulier toegestuurd te krijgen is over het algemeen genoeg. Afhankelijk van het antwoord blijf je verplicht verzekerd of krijg je een offerte voor een vrijwillige zorgverzekering.
Vragen over de belastingaangifte die je als buitenlands belastingplichtige dient te doen bij inkomsten uit Nederland, kunnen niet via de belastingtelefoon worden beantwoord. De noodzakelijke kennis is er sowieso niet aanwezig. Je dient een papieren brief te sturen naar Belastingdienst kantoor Buitenland, Postbus 2865, 6401 DJ Heerlen. Het kan een tijd duren voor je antwoord krijgt. De brief die ik stuurde betrof het doen van aangifte in het buitenland. Dit dient nog steeds met een papieren formulier (het M-formulier) te gebeuren, indien men een gedeelte van een jaar (het jaar van vertrek) in Nederland heeft gewoond. Het beste is het om de persoon die je post in ontvangst neemt  bij de belastingdienst te machtigen en die het M-formulier te laten invullen met gegevens die je hem/haar verstrekt. De jaren erna kan men zelf online aangifte doen, ook wanneer men meer dan 2 landen bezoekt. Je woont namelijk niet in die landen en dat is het criterium. Het is dan voldoende om 3 kruisen te zetten in het eerste veld voor de landsnamen.

Maximaal 5 dagen voor vertrek uit Nederland kun je je uitschrijven uit de GBA. Er dient een adres in het buitenland opgegeven te worden. Dit adres is niet de eerste haven waar je een nacht doorbrengt, maar de eerste plaats waar je langere tijd verblijft. Denk hierbij aan de Canarische Eilanden of Kaapverdië waar zeilers vaak een maand of langer vertoeven in afwachting van een gunstige passaatwind.

Een postadres mag officieel 8 maanden worden aangehouden. Post van banken, verzekeringen en bedrijven kan echter probleemloos jarenlang naar een postadres wanneer het postadres wordt doorgegeven als een normaal verhuisadres.

De huur van een woning bij een woningcorporatie kan minimaal 1 maand van tevoren te worden opgezegd. Bij een vertrek op 1 juli kan de huur dus eind mei worden opgezegd.
Spullen die bewaard dienen te worden kunnen in opslag. De prijs is ongeveer 10 a 15 euro per kubieke meter per maand.

Meubels kunnen via een ontruimingsbedrijf worden afgevoerd. Een afspraak kan meestal binnen anderhalve week genaakt worden. De kosten voor de ontruiming van meubels liggen tussen de 500 en 1000 euro. Ontruimingsbedrijven die een kringloopwinkel hebben zijn over het algemeen het goedkoopst omdat men een kleine vergoeding krijgt voor de meubels. De kosten voor de volledige ontruiming van een huis (vloerbedekking, etc.) bedraagt 1200 tot 1500 Euro. Onnodig, want vloerbedekking en andere zaken kunnen na verwijdering van de meubels zelf naar de stort gebracht worden.

Wat rest is de verkoop van de auto. Eens kijken of ik een goede vouwfiets kan kopen.

Frankrijk.

Dieppe.
In Dieppe is het niet genoeg om bij aankomst het havenkantoor binnen te lopen. Het is nodig om de registratiedocumenten (ICP, zeebrief) van de boot mee te nemen.

Le Havre.
Pas hier op voor diefstal. De marina zelf wordt zwaar beveiligd, maar vouwfietsen zijn buiten het terrein een geliefd doelwit voor dieven.

Spanje & Portugal.

In Spaanse en Portugese havens zijn de registratiegegevens van de boot niet voldoende. Paspoort en bewijs van de WA-verzekering van de boot dienen ook getoond te worden.
Neem ook minstens 30 euro cash mee bij bezoek aan het havenkantoor. Een aantal havens vraagt namelijk een borg van 25 a 30 euro voor de toegangskaart en deze kan alleen cash voldaan worden. De overnachtingen kunnen over het algemeen wel met een bankpas / creditcard betaald worden. In Peniche echter dienen ook de overnachtingen cash betaald te worden.
Neem ook cash mee wanneer je de stad in gaat. In sommige bars en restaurant accepteert men geen bankpassen of creditcards.
Let bij het pinnen van contant geld of de ATM het juiste logo (Maestro etc.) heeft.

Spanje en Portugal (en dus ook de eilanden van deze landen) kennen een 183-dagen belastingregel. Verblijf je er per kalenderjaar 183 of meer dagen, dan moet je belasting betalen over je boot. Dit gaat vooral bij nieuwe en jonge tweedehandse boten aardig in de papieren lopen. De boot zelf mag er gerust jaren liggen zonder dat deze regel ingaat.

Madeira en Porto Santo.

Porto Santo.
Info voor Porto Santo geldig in 2017. Wie Porto Santo aandoet heeft 4 opties: ankeren in de baai, ankeren in de haven, een mooring in de haven of aan de steiger in de marina.

De marina is oud en het onderhoudsbudget is laag. De pontons zijn niet berekend op boten van 12 meter of langer. Bij zware golfslag kan de havenmeester bevelen dat boten de marina tijdelijk dienen te verlaten. De marina heeft als voordeel dat men slechts de eerste 5 dagen van een maandelijks verblijf dient te betalen. Het kostte mij 122 euro voor een maand. De marina is bijzonder klein en de ontvangststeiger is permanent bezet. Op marifoonoproepen wordt niet of nauwelijks gereageerd. Men kan het beste voor anker gaan, met de dinghy naar het havenkantoor varen en daar een plaats regelen met de havenmeester. Het kan zijn dat men enkele dagen moet wachten.

Ankeren in de baai kan gratis zijn als men niet wordt gecontroleerd, maar officieel kost het ongeveer 6 euro per nacht. Hier geldt de regel dat men enkel de eerste 5 nachten hoeft te betalen niet en ankeren in de baai is dus duurder bij een langer verblijf. Dit komt doordat de baaien onder een andere autoriteit vallen dan de haven.

Mooren en ankeren in de haven is even duur. De prijs is ongeveer de helft van de prijs van de steigers in de marina. Ook hier geldt dat enkel voor de eerste 5 dagen betaalt dient te worden. Toen ik er was waren er nog enkele oude moorings die niet vervangen waren en die onbetrouwbaar zijn. Ankeren is toegestaan in het gebied binnen de boeien dat het vaargebied van de ferry naar Madeira aangeeft.

Porto Santo heeft geen winkel voor scheepsbenodigdheden! Reparaties kunnen eventueel worden uitgevoerd door de werf. Spreek hierover met de havenmeester.

Propaan gasflessen kunnen niet worden gevuld. Ook niet bij het tankstation bij het vliegveld.


Madeira.
Machico Baai ankeren: goed te doen bij westenwind, noordwestenwind en noordenwind. Bijzonder onpleziering bij noordoosten wind.

Quinta do Lorde contactinformatie:
nicolecastro@quintadolorde.pt

Deze haven is begin 2017 failliet gegaan. Jachten kunnen naar binnen, maar in het jaar dat ik op Madeira was, was er geen beveiliging en geen onderhoud. Op Madeira rijden bussen buiten de Funchal regio slechts 1, 2 of 3 maal per dag. Funchal is het hart van Madeira en vanuit Funchal is het prima mogelijk om het eiland met de bus te verkennen. Maar wie in Quinta do Lorde ligt en van de bus gebruik maakt, zal eerst uren kwijt zijn om naar Funchal te komen. Dit is een groot nadeel.

Funchal oude marina contactinformatie:
geral@marina-funchal.com
+351-291 232 717

De oude marina van Funchal is gezellig en ligt vlakbij alle voorzieningen. Er is echter een chronisch gebrek aan ligplaatsen. Reserveren (en moet) kan enkele dagen van te voren. Een paar weken is te ver vooruit. Het kan gunstig zijn om naar Porto Santo te gaan, daar te reserveren en te wachten. Golfslag komt de haven in bij zuidelijke windrichtingen.

Funchal nieuwe marina contactinformatie:
Rafael Costa
+351-966 359 696

De nieuwe marina van Funchal valt onder een andere organisatie en heeft dus zijn eigen prijzen, etc. Ook hier geldt dat reserveren enkele dagen van te voren kan worden gedaan. Het aantal ligplaatsen is beperkt tot 10. De havenmeester van Porto Santo kan informeren bij deze marina of er vrije plaatsen zijn en een ligplaats reserveren. Golfslag komt de haven in bij zuidelijke windrichtingen.

Canarische Eilanden.

Las Palmas op Gran Canaria.
De haven van Las Palmas kent veel diefstallen. Er zijn 22 camera's en een politiepost in de marina, maar desondanks wordt er gestolen. Vooral (vouw)fietsen zijn een geliefd doelwit en als men die niet kan stelen, dan steelt men de zadels. Het is niet moeilijk om zonder toegangspas op de pontons te komen. Met een dunne schroevendraaier kan het palletje van de poorten opzij worden geduwd (zo bezocht ik de pontons). Fietsen die aan dek staan en niet met een degelijk slot aan de boot zijn bevestigd, worden gestolen, zelfs als men aan boord is. Dit overkwam een bevriend echtpaar. Van de politie hoef je niets te verwachten.

Uitklaren in Las Palmas is volgens Noonsite erg moeilijk, maar dit valt wel mee. Neem buslijn 12 vanaf het station bij de kleine marina voor de Mini Transat naar het busdepot aan het einde van de lijn ten noorden van het gebouw van de havenautoriteiten. Stap dus niet te vroeg uit bij het ondergrondse busstation van Santa Catalina. Ga het gebouw van de havenautoriteit niet binnen (dit is voor de commerciële scheepvaart), maar loop er links omheen door de tourniquet naar het kantoor voor de immigratiepolitie (Policia de Fronteras) aan de achterzijde van het gebouw. Hier wordt je gevraagd om een Port Entry Declaration Form for Yachts in te vullen. Gegevens die je o.a. nodig hebt zijn: verzekeringsnaam en polisnummer, MMSI nummer en call sign, bootgegevens (materiaal, diepgang, breedte, LOA), thuishaven, laatste haven binnen het Schengengebied en datum waarop je deze haven verliet, datum van aankomst in Las Palmas, bestemmingshaven (Bridgetown, Barbados in mijn geval) en oorsprongshaven(?). Neem naast de bootpapieren en zeilschema ook de paspoorten van alle bemanningsleden mee en de afgestempelde bewijzen van betaling die de marina overhandigt. Op Google Maps staat dat de openingstijden van 09:00 tot 14:00 tijdens werkdagen zijn, maar volgens de marina is het kantoor 24 uur per dag geopend. Van het ingevulde document wordt een kopie gemaakt die van een tweetal stempels wordt voorzien. En dat is je uitklaringsdocument. Er waren in mijn geval geen kosten aan verbonden. Het is overigens helemaal niet nodig om in Spanje uit te klaren.

De Gambia.

Inklaringsprocedure.
Ga voor anker nabij 13 26,5 N en 16 34,8 W. Doe dit bij voorkeur bij laag water i.v.m. diverse wrakken die bij hoog water niet altijd zichtbaar zijn. Ga niet te zuidelijk in de vaarweg naar het oostelijk gelegen Chitabong liggen, want er varen hier grote sleepcombinaties en je zult worden weggestuurd. 's Nachts komen er piroques om je heen liggen op anker. Ze koken dan op de piroques op open vuurtjes voor ze weer naar zee gaan.

Half Die in Banjul. Afbeelding aangepast van sailingpegasus.nl

Vaar met je dinghy 's ochtends vroeg op een doordeweekse dag naar de New Public Pier en meer af bij de piroques van de vissers aan de noordwestkant. Het inklaren kan alleen van ma t/m do overdag en vrijdag gaat alles dicht om 13:00 uur. Loop de betonnen pier 200 m in noordelijke richting af, tot aan een hek met bewaking aan je linkerhand. Hier word je ingeschreven en moet je je paspoort laten zien. Men vraagt of je een (betaalde) gids wilt. Deze heb je niet nodig.

Rechts van het kantoor van de bewaker bevindt een groter gebouw met enkele verdiepingen. Daar net achter (15 meter erachter) is een water aansluiting in een grote tractor band. Daar kun je kosteloos water pakken met jerrycans. Als de kraan op slot is heeft de bewaker bij het hek de sleutel.

Ga je zonder gids, blijf dan vanaf de bewaker in noordelijke richting lopen tot aan een t- splitsing. Aan je linkerhand is een Total tankstation waar je diesel kunt regelen om later aan de New Public jetty met je boot aan de steiger per slang te ontvangen.

Ga hier rechtsaf en blijf rechtdoor lopen tot de weg naar links gaat. Ook nu is er weer een pompstation. Ditmaal aan je linkerhand en ook hier kun je diesel en benzine per jerrycan krijgen.

Laat eerdere haventerreinen met hekken en bewakers dus rechts liggen. In deze bocht / afslag bevindt zich aan je rechterhand een hek met een bewaker naar het haventerrein. Vertel hem dat je komt inklaren . Je ontvangt hierop een visitors badge. Ze sturen iemand met je mee of wijzen je de weg. Loop door het hek 300 rechtdoor tot je links weer een bewaker ziet bij een ketting. Zeg hier dat je naar Immigration wil. Dat is de eerste van de 3 instanties waar je je moet melden.

Immigration zit 100 meter verderop aan de waterkant op de begane grond bij circa 13 26,6 N en 16 34,5 W (de vierde deur aan je rechterhand). Hier krijg je een visum voor een variabel aantal dagen. Soms is het twee weken, soms vier. Het hangt van de ambtenaar af en het presentje (geld) dat je hem geeft. Vervolgens loopt er iemand met je mee terug naar de Douane, ongeveer in positie 13 26,6 N en 16 34,5 W. Daar aangekomen vertelt men dat ze bij je aan boord willen komen, maar dat je dat kunt afkopen. Wij hebben voor twee boten 4 euro betaald, betaal dus niet te veel. Dit geld wordt verdeeld onder de douaniers.

Misschien rijden ze samen met je in een auto naar de New Public pier om te kijken of je boot er echt ligt. Volgens mij zijn ze nog nooit echt aan boord van een jacht gestapt, het merendeel van de heren kan namelijk niet zwemmen en houdt niet van trips in een dinghy. Als je bij de douane klaar bent moet je tenslotte naar de Harbour Office. Deze zit vlakbij immigration. De Harbour Office staat in positie 13 26,5 N en 16 34,4 W. Meldt je bij de balie, laat je paspoort zien en je krijgt (weer) een visitors badge. Ga naar de bovenste etage. Daar krijg je een vergunning om de rivier op te varen. Natuurlijk dient deze betaald te worden. Dit kost iets van 12 of 20 euro. Betalen in Dalasi mag natuurlijk ook. De prijs is in dat geval ongeveer 1200 Dalasi. Naast de vergunning krijg je ook een kwitantie. Nu ben je klaar.

Voor het uitklaren hoef je bij vertrek alleen maar naar Immigration te gaan.

Tekst: Rob van Happy Hour.

No comments:

Post a Comment