De oorzaak bleek uiteindelijk een versleten spie te zijn tussen het kwadrant en de as, iets waar ik dus eerder tweemaal overheen heb gekeken, waarschijnlijk omdat de spie wordt afgedekt door een ring en omdat ik de bovenzijde pas heb kunnen demonteren in Lagos na de aanschaf van een tweetal poelietrekkers bij een lokale Chinese bazaar. Afijn, hier kwam ik natuurlijk allemaal pas achter nadat ik de volledige stuurstand had gedemonteerd en in losse componenten in de kuip had liggen. Ach, in elk geval stelde het me in staat om het ding binnenin eens goed schoon te maken.
De spie bleek natuurlijk niet meer leverbaar te zijn, maar tijdens een gesprek met de havenmeester over het eiland, bleek dat Joao, de eigenaar van de plaatselijke botenstalling, waarschijnlijk wel een nieuwe spie zou kunnen maken in zijn werkplaats. Dit bleek inderdaad het geval te zijn. Daags na het gesprek bracht ik een bezoekje aan Joao en weer een dag later had ik een vervangende, handgemaakte spie voor het luttele bedrag van 5 euro. Na wat vijlwerk aan de spie en montage van de stuurstand bleek de speling op het stuurwiel nu nog slechts 5 graden te bedragen.
Het enige systeem dat ik nu nog niet volledig heb bekeken is de antenneinrichting van de SSB zendinstallatie. Maar dit zal ik zeker gaan doen op de Canarische Eilanden.
Het aangezicht van Porto Santo bij nadering vanaf het noordoosten.
Willemijn voor anker samen met een Amerikaans jacht.
Een blik op de noordkust met het plaatsje Camacha en op de achtergrond Ilheu da Fonte da Areia.
De Pico de Ana Ferreira.
Het oostelijke deel van Vila Baleira, de grootste plaats op Porto Santo, gezien vanaf de pier.
Een blik op het eiland vanaf de helling van de Pico do Castelo.
No comments:
Post a Comment