Zaterdag 21 oktober was het toch echt tijd om afscheid te nemen van Porto Santo en dus werd er koers gezet naar Madeira. Het weerbericht had zon en een goede wind voorspeld, maar de realiteit besloot om regenwolken en een zachte en vlagerige wind te bezorgen. Na een tocht van 6 uur op de motor kwam ik aan bij de ankerplaats bij de plaats Machico en vond in eerste instantie een goede ankerplek. Dit veranderde na zonsondergang, toen het baaitje veranderde in een extreem oncomfortabele plaats. De wind die gedurende de dag was voorspeld begon nu op te komen en joeg golven van een kleine meter hoog de baai in. Willemijn en een Frans jacht dat er ook voor anker lag begonnen hierdoor extreem te rollen. Was de wind er al tijdens de dag geweest, dan was ik meteen doorgevaren naar Funchal. Nu lag ik er eerst een slaploze nacht te rollen en te kokhalzen in mijn kooi.
Het eerste dat ik de volgende dag dus deed was ankerop gaan en naar de marina van Funchal te varen. De Fransman was al eerder vertrokken. Het was alleszins zeker dat er een plaats voor me zou zijn in Funchal. Die marina is namelijk berucht om het chronische gebrek aan ligplaatsen. Ik had voor vertrek uit Porto Santo op Vesselfinder.com gezien dat een aantal boten de haven had verlaten en schatte de kans dus in op fifty fifty. Bij aankomst bleek ik inderdaad mazzel te hebben: er waren nog een tweetal plaatsen vrij.
Het uitzicht in de haven is indrukwekkend. Madeira is een bergachtig eiland en vanuit de boot kijk je uit over hoge berghellingen die groen en bebouwd zijn. Ik ben van plan om hier een week of drie te blijven om het eiland eens goed te bekijken. De natuur is fraai, maar de bouwkundige hoogstandjes zijn ook prachtig. Zo is de startbaan van het viegveld van Madeira deels gebouwd op pilaren die elk 70 meter hoog zijn. Er zijn gebouwen -die nietig lijken- geplaatst tussen de pilaren, dus ik neem aan dat het mogelijk is om daar te komen.
Mijn nieuwe achtertuin.
En mijn nieuwe voortuin.
Net zoals op Porto Santo en de Azoren, is er ook op Madeira de mogelijkheid voor zeilers om een muurschildering te maken.
No comments:
Post a Comment