2016-09-10

Cherbourg.

Aangekomen in Cherbourg op 7 september. De stad is een verademing na Le Havre; veel parken, open ruimtes en een historische binnenstad. De invloed van de golfstroom die er voor zeer milde winters zorgt, is er duidelijk te zien. Veel plantensoorten die in Nederland 's de winter niet zouden overleven kunnen hier gedijen, ondanks dat de zomers in Cherbourg niet veel warmer zijn als in Nederland.
Willemijn ligt naast de Alunga uit het Zwitserse Basel, een jacht waarvan de mast 4 weken geleden is gebroken. De eigenaar, Walter, is een gepensioneerde Zwitserse agrarier die met zijn vrouw en hondje naar de Canarische eilanden onderweg is. Nieuwsgierig als ik ben knoopte ik een gesprek over het overduidelijk ontbreken van een mast op zijn boot met hem aan. Hij vertelde me dat hij zowel het jacht als de mast zelf had gebouwd. Dat laatste deed me fronsen. En nog meer toen hij me vertelde hoe de mast was geconstrueerd: 3 stalen buizen die een driehoek vormden met daartussen haakse en diagonale dwarsverbindingen. Zoals bij een hijskraan of een zendmast. De mast bleek bij 25 knopen wind te zijn gaan pompen en was slechts een half jaar oud. Walter is pas drie maanden geleden met zijn jacht, dat er verder zeer degelijk en picobello uitziet, gaan varen. Onder andere door rompslomp met de verzekering moet hij tot november wachten op een nieuwe mast. Dat wordt er dan wel eentje van een gerenommeerde fabrikant. Gelukkig weet hij zich te vermaken met het realiseren van veranderingen aan zijn boot, zoals het aanpassen van de reling voor de plaatsing van zonnepanelen, de realisering van ruggesteunen aan dek bij de mastvoet en natuurlijk een nieuwe mastvoet.

Standbeeld van Napoleon Bonaparte.
Twee eeuwen geleden veroverde hij een groot deel van Europa. Nu wijst hij de weg naar de plaatselijke snackbar.

La Pierre Noire.
Deze boei die vernoemd is naar Zwarte Piet ligt er lekker lui bij.

Tweemastschoener Avontuur.
De Avontuur is een in 1920 in Stadskanaal gebouwd schip dat tegenwoordig onder de vlag van Vanuatu zeilend vracht vervoert. Omdat het een van de schepen is die is aangesloten bij de Sailing Cargo Alliance, waarbij ook het bekende schip Tres Hombres is aangesloten, heeft het geen motor. De 15-koppige bemanning is internationaal. Het schip lag tijdens mijn bezoek twee weken in het binnenbassin te wachten op een goede wind.

No comments:

Post a Comment