Toen ik Willemijn kocht merkte ik dat de waarschuwingsbuzzer niet afging toen de motor werd gestart. De motor zelf draaide echter prima en dat was goed genoeg voor me. Toen ik de motor deze week startte merkte ik echter dat er een lek in het uitlaatspruitstuk zat. Een van de vriesdoppen (een foute benaming overigens) bleek gecorrodeerd te zijn. Tijd voor een volledig motorinspectie.
Update 21 juli 2014
Vriesdoppen bleken nogal duur te zijn bij de Bukh dealer. Een website voor Triumph oldtimers bood uitkomst. Deze blijken nog beter te passen ook. De dop werd vervangen en het schoongemaakte en opnieuw geschilder spruitstuk werd opnieuw geïnstalleerd. E.e.a. gaf me ook de gelegenheid om een goede blik te werpen op de uitlaatbocht. Dat is een onderdeel dat graag corrodeert.
De vriesdop bleek niet het enige defecte onderdeel te zijn. Op de thermostaat bleek een koraalrif te groeien, de digitale uitgangen van de oliedrukgever en temperatuurgever bleken niet meer te werken en de lampjes in het instrumentenpaneel waren kapot.
Opnieuw bleek de dealer duur te zijn. En ook de verkeerde temperatuursensor te hebben opgestuurd. En niet te begrijpen waarom het de verkeerde was. Ik moest hen met datasheets uitleggen dat 103C op de sensor betekent dat die pas schakelt bij 103 graden Celsius. En da's knap verkeerd voor een motor met directe koeling waar dit al bij 80 graden dient te gebeuren. Een verkoper op Ebay in Litouwen leverde de goede. En voor de helft van de prijs.
Het instrumentenpaneel werd verwijderd en gereinigd, bepaalde draden werden verlengd en nieuwe lampen werden geplaatst. Tevens werd een buzzer geïnstalleerd die ik bij Conrad voor 5 euro (de buzzer van de dealer kostte 80 euro) had gekocht.
Tenslotte werd de olie in de motor en keerkoppeling vernieuwd en werden de brandstof- en oliefilters, de impeller en de anode vervangen.
Oh, en de klepspeling werd gesteld.
No comments:
Post a Comment